Nakkesmerte og nakkespenninger

Nesten halvparten av alle kiropraktiske pasienter søker hjelp til nakkeproblemer.

Nakkefunksjonene er kompliserte og spiller en sentral rolle i bevegelsesapparatet. Derav kan også nakkesmerter ha en stor innvirkning på dagliglivet gjennom bevegelighetsbegrensning, nakkerelatert svimmelhet og hodepine, redusert arbeidsevne arbeids evne osv. Nakkesmerte kan ha en mange årsaker som overbelastning av muskulaturen, stive eller slitte ledd, nervesmerter eller akutte traumer. Smertene er sjeldent farlige, men burde undersøkes om:

•             Smerten er akutt og alvorlig
  •            Vedvarer over flere dager uten reduksjon av smerte
  •             Stråler ned armer eller ben (se også nakkeprolaps)
  •             Nakkesmerten kommer med ledsagende hodepine, nummenhet, svakhet og prikking

Kiropraktoren tilbyr en grundig undersøkelse av bevegelsesapparatet samt en god nevrologisk undersøkelse for å bekrefte eller avkrefte prolaps eller liknende. Om det sees nødvendig kan kiropraktoren henvise videre til bildediagnostikk, fastlege eller spesialist der det sees nødvendig. Kiropraktorbehandling har vist god effekt på akutte nakkeplager så ta gjerne kontakt om du er plaget med nakkesmerte.

Forebygging

For å prøve å unngå å få nakkesmerte, kan det være verdt å prøve følgende:

• Sitt med god holdning: Sitter du med hodet langt frem og en lut holdning vil det føre til høy belastning på nakkemuskulaturen da denne må jobbe overtid for å holde hodet oppe. Dette går fint over korte perioder, men sitter du mange timer på PC eller i bil kan dette føre til smerte. Sitt rett i kroppen, brystet frem og skuldrene tilbake med øret i rett linje med skuldrene.
  • Ta hyppige pauser: Små avbrekk hvor du får beveget deg i løpet av dagen letter på muskelspenningen og gir nakken en pause fra belastningene.
  • Juster arbeidsstillingen: Juster pult, stol og monitor så skjermen er i øyehøyde. Knærne skal være like under hoftehøyde når du sitter ved pulten.
  • Unngå vedvarende skevbelastninger: Å bære en bag på skulderen over lang tid, jobbe mye mot en side gjennom en hel dag er eksempler på belastninger som burde unngås om du allerede sliter med nakkesmerte
  • Bruk riktig pute når du sover: Har du spørsmål om hvilken putehøyde som kan passe din rygg og nakke kan du spør din kiropraktor eller fysioterapeut.