Vondt i ryggen

Ryggsmerte rammer omlag 60-80% av befolkningen en eller annen gang i livet. Samtidig er det samfunnets dyreste enkeltplage. Tross at ryggsmerter som oftest er helt ufarlige, kan det være meget smertefullt og bidra til fravær fra jobb og ønsket aktivitet. Heldigvis kan det behandles og forebygges! Ta kontakt for rask og effektiv behandling.

De vanligste årsakene til ryggsmerte er:

• Overbelastning eller forstrekkning av ryggmuskulaturen ved for eksempel tunge løft eller brå bevegelser
  • Gjentatte feilbelastninger
  • Arbeid over lang tid i statisk stilling eller utfordrende stilling
  • Svak muskulatur eller innaktivitet
  • Idrettsskader
  • Skader på mellomvirvelskivene og prolaps.

Din behandler kan hjelpe deg med å finne sannsynlig årsak til smerten og vurdere aktivitetsnivået deretter. Mindre vanlige årsaker til smerte må fortsatt vurderes, slik som brudd, revmatisk sykdom eller kreft. Er det nødvendig med videre henvisning til bildeundersøkelse, fastlege eller spesialist vil din kiropraktor kunne foreta dette direkte.

For vanlig ryggsmerte frarådes sengeligge og innaktivitet. Jo tidligere du kommer i gang med normal aktivitet jo raskere blir du smertefri. Det er dermed ikke sagt at du skal ture på uhemmet.

• Hold deg i lett bevegelighet i så smertefrie stillinger som mulig
  • Ved akutte smerter kan det hjelpe å ise/kjøle ned det vonde området. Vi anbefaler ca 15-20 min hver 2-3 time.
  • Unngå tunge løft og vridninger
  • Gå turer og hold deg i gang. Mye heller flere korte turer enn en lang.
  • Oppsøk behandler

Din kiropraktor kan være behjelpelig med behandling av akutte ryggsmerter. Det er ikke vits å gå med mere smerte enn du må. Gode råd og veiledning og behandling kan være en god hjelp på veien igjennom smertene.

Opplever du ryggsmerte som også har ledsagende strålesmerter ned benet kan det ha flere årsaker. Den mest kjente og åpenbare er isjiassmerte som følge av prolaps. Du kan lese mere om dette under kategorien prolaps. Det er dog viktig å være klar over at ikke all smerte ned benet er isjias. Din kiropraktor vil foreta en grundig undersøkelse før behandling for å lokalisere årsaken til smerten.