Kiropraktikk

Kiropraktoren har sitt virke innen diagnostikk, behandling og forebygging av feilfunksjoner i bevegelsesapparatet. Samtidig vurderer vi effekten av dette på nervesystemet og individets generelle helsetilstand. Behandlingen baseres i stor grad på manuelle metoder. Kiropraktikk er altså mer enn en behandlingsform. Det er først og fremst en profesjon av godt skolerte primærhelsekontakter som brenner for å gjøre det beste de kan for at du skal kunne få en bedre hverdag.

For alle aldre!

Kiropraktoren ser pasienter i alle aldre fra tidlig spedbarnsalder til alderdom. Kiropraktoren vil gi deg en grundig undersøkelse for å sette opp en individuell tilpasset behandlingsplan, og har også muligheten til å henvise deg til røntgen og MR, samt å sykemelde deg.

Mer enn bare rygg- og nakkeplager

Kiropraktikk kan i tillegg til ryggplager, hjelpe mot hodepine, svimmelhet, nakkesmerter, skulder- og armsmerter, brystsmerter, bekkensmerter, hoftesmerter, kne-, ankel- og fotsmerter med mer.

Hos kiropraktoren

Kiropraktoren vil først ta en grundig gjennomgang av din sykehistorie viderefulgt av en god klinisk undersøkelse. Hvis det er behov for videre henvisning kan kiropraktoren henvise til legespesialist, røntgen, MR, CT og ultralyd. Etter å ha funnet frem til den mest sannsylige årsaken til ditt problem og eventuelt en diagnose, vil du som pasient bli informert om veien videre. Hvilken behandlingsform som benyttes avhenger av problemets art, og har generelt som mål å dempe smertene, øke funksjonen og aktivitetstoleransen. Kiropraktor kan undersøke og behandle med refusjon uten henvisning fra lege. En av de viktigste delene av konsultasjonen er råd og veiledning for videre aktivitet, eventuell forebyggende trening og tilpasninger. Under kan du lese videre om noen av teknikkene vi bruker.

Leddmanipulasjon

Dette er teknikken hvor vi «knekker» på leddet. Her er det heldigvis ingenting som egentlig knekker. På fagspråket heter det å manipulere et ledd, men leddkorreksjon og justering brukes ofte om hverandre. Den berømte knekkelyden kommer fra en hurtig seperasjon av leddflatene som forårsaker ut undertrykk i leddet. Dette frigjør noe gass i leddvæsken og som virker å bidra til lyden. Denne raske impulsen på leddet har som mål å opprette normal bevegelighet i et ledd som midlertidig har noen nedsatt bevegelighet eller endret funksjon. Behandlingen er som regel ikke smerteful, men vi har forståelse for at noen kan synes knekkelyden er ekkel eller kjenne seg nervøs for behandling. Si det til oss, så jobber vi sammen for et best mulig resultat.

Mobilisering

Leddmobilisering har som mål å opprette normal eller bedret smertefri bevegelighet i et stivt eller vondt ledd eller område. Mobilisering utføres saktere enn leddmanipulasjon og kan også brukes på et større område enn et spesifikt ledd. Hvilken teknikk og grad av mobilisering som brukes avhenger av hvilket ledd og hvilken type restriksjon.

Traksjonsbehandling

Behandlingsteknikk hvor to leddflater trekkes rolig fra hverandre for å løsne spenninger i ledd, nakke og rygg. Kan virke avslappende og bidra til bedre leddfunksjon og mindre muskelspenning.

Massasje

Massasje kan brukes til å løsne muskler som er spent av forskjellige årsaker. Ved akutte smerter spenner veldig ofte muskulaturen seg opp. Dette er en del av kroppens forsvarsapparat for å beskytte «skadestedet» eller området som oppfattes som vondt. Hvis smerten vedvarer kan spente muskler også utvikle seg til en smerteproduserende faktor og det kan lønne seg å få løsnet på spenningene. Kiropraktoren vil ofte massere spesifikke muskler eller henvise til massør om det er er nødvendig.

Triggerpunktbehandling

Et såkalt triggerpunkt er et spesielt sensitivt punkt i en muskel som ofte blir meget ømt under press. Triggerpunkt kan sende smerte til andre områder utenfor muskelen og dermed være en viktig faktor i diagnostiseringen og behandlingen av smerter i muskel og skjelett systemet. Smerter i benet eller leggen kan for eksempel komme fra muskler rundt setet og hoften. Triggerpunkter behandles som oftest med trykk, intramuskulær nålebehandling eller instrument-assistert bløtvevsbehandling eller IASTM – Instrument assisted soft tissue mobilization.

Nålebehandling / dry needling

Innenfor muskel og skjelett behadling brukes nåler til å behandle smerter fra triggerpunkt ved å sette en tynn nål enten i selve muskelen eller superficielt over det bestemte triggerpunktet. Hvor god effekten av nålebehandling er fortsatt omdiskutert i forskningen, men her forskes det hyppig. Nåler kan være et nyttig verktøy som del av et behandlingsopplegg, for eksempel hvis en muskelt er for øm eller stram for andre teknikker. Erfaringsmessig kan behandlingen gi god effekt når brukt på spesifikke symptomatiske muskler. Det er normalt å merke noe ømhet i muskulaturen etter behandling.

Instrument assistert bløtvevsmobilisering

Disse teknikkene brukes ofte under behandling av bindevev, sener, senefester, arrvev m.m. Instrumentene har variert form slik at de kan behandle kroppens forskjellige områder. Målet er å påvirke kollagenpåleiringer i i bindevevet rundt muskeler og senevev. Dette gjøres for å øke muskelaktiviteten i området og fremskynde helningsprosessen.

Opptrening og rehabilitering

Etter en skade er det viktig å legge inn arbeidet så en ikke havner tilbake i det samme sporet igjen. En skade kan for eksempel komme av relativt umiddelbare årsaker som et dårlig løft, eller sakte bygge seg opp til et punkt hvor vevet til slutt ikke tåler mer. I begge tilfellene er det viktig å identifisere eventuelle svakheter og risikofaktorer før vedkommende returnerer til den samme aktiviten. Din kiropraktor vil kunne gi deg øvelser og råd om hvordan du helst burde trene for å styrke det gjeldende området og helst resten av kroppen med.

Les mer om Kiropraktik

Massasje

Er du spent i kroppen, sliter med stress, vondter eller generelt bare vil løse opp litt. Om du er ung, gammel, idrettsutøver eller kontormedarbeider, massasje passer for alle aldre og kan være akkurat det du trenger for å få en pause i hverdagen og god hjelp med dine plager. Under er en oversikt over de forskjellige formene for massasje som tilbys ved Mobilisklinikken. Er du usikker på hva å bestille? Booke en tid og ta en prat med vår kompetente massasje terapeut. Terapeuten kan rettlede og tilpasse behandlingen så den passer for akkurat deg.

Klassisk Svensk Massasje

Klassisk massasje kan benyttes for å avhjelpe en spesifikk plage eller brukes som en avslappende velværetime. Du bestemmer i samråd med massøren fokusområde og hvor dyp massasjen skal være.

Dyp terapeutisk Massasje

Dypvevs massasje oppretter en større spenningsavlastende respons enn den klassiske massasjen ved å fokusere på dypere muskler. Behandlingen er en blanding av klassiske massasjegrep med et økt trykk, der målet er å redusere muskelspenninger, løse opp muskelknuter og å gjenopprette bevegelighet. Massøren vil fokusere på områder av kroppen der du kan føle eventuelle spenninger og smerter.

Det er ikke nødvendigvis smertefullt, men snakk med massøren for å holde opplevelsen komfortabel. Når ditt fysiske stress avspennes, begynner kroppen din å føle seg mer energisk. Regn med at du kan føle deg noe sår etterpå!

Bindevevsmassasje

Bindevevs massasje er en teknikk som benyttes til å løse opp i bindevevet som sitter rundt muskulaturen. Ved langvarig muskelspenninger kan bindevevet miste sin naturlige fleksibilitet og bli stramt med påfølgende nedsatt væskesirkulasjon. Stramt bindevev kan hindre muskulaturen i å gjenvinne sin naturlige form, og man vil gjerne føle at området kjennes stramt.
Bindevevsmassasje kan benyttes for å hjelpe muskulaturen å finne tilbake til sin naturlige form samt øke lymfe- og blodsirkulasjon.

Idrettsmassasje

Enten du ønsker å gjøre musklene dine klare for optimal fysisk ytelse, redusere restitusjonstid, eller helt enkelt komme fortere tilbake etter en god treningsøkt. Det brukes lette og raske bevegelser i behandlingen.

Koppingmassasje

Koppingsmassasje utføres med silikon kopper av ulik størrelse avhengig av hvilken kroppsdel som behandles. Ved hjelp av silikonkopper skapes et undertrykk som påvirker bindevevet i muskler og underhuden. Blodsirkulasjonen øker og bidrar til å transportere bort slaggprodukter i bindevevet. Kopping kan benyttes til blant annet bindevevs – sirkulasjons – og cellulittbehandling eller som et utmerket hjelpemiddel i kombinasjon med klassisk massasje.

Triggerpunktsmassasje

Ved de fleste muskelspenninger som gir smerter vil det finnes aktive og latente triggerpunkter i det aktuelle muskelsamspillet.
Triggerpunkt er hypersensitive områder som kan oppstå i kontaktpunktet mellom nervesystemet og muskelcellene.
Aktive triggerpunkt kan projisere smertefornemmelser langt utover området der selve muskelen befinner seg og de kan aktivere muskelspenninger i andre muskler i referanseområdet. Triggerpunkt oppstår aldri alene, som regel er en større del av det aktuelle muskelsamspillet berørt. Jeg behandler triggerpunktene i system, slik at normal muskelfunksjon kan gjenopprettes.

Lymfemassasje

Lymfemassasje er en myk og avslappende behandling. Det benyttes spesielle massasjeteknikker som øker transporten av lymfevæske og stimulerer aktiviteten i lymfesystemet.

Lymfesystemet er sagt på en enkel måte, kroppens eget avløpssystem hvor en lett kan forestille seg hva som skjer dersom det blir stopp i rørene! Næring som tilføres kroppen, forvandles til blod og lymfevæske. Når cellen har fått den næringen de skal ha, transporteres avfallet og overflødig væske bort ved hjelp av lymfesystemet, og som tilslutt kommer ut som urin.

Ved lymfemassasje kan man føle seg bedre fra et par dager til noen uker, eller bare der og da. Det avhenger av din tilstand før behandlingen, og hvor ofte man får behandling. Det er å anbefale å få lymfemassasje en gang i uka i 3-4 uker, for deretter med et par ukers mellomrom, og tilslutt vedlikehold en gang i måneden.

Gravidmassasje

Massasje er en skånsom behandlingsform som passer godt for gravide. Mange gravide opplever mer smerter og ubehag i kroppen under svangerskapet, spesielt i nakke, skuldre, rygg og setet.

Under graviditeten går kroppen gjennom store forandringer. Kroppens tyngdepunkt forflyttes i takt med den voksende magen og legger stor belastning på både rygg og bekken. Under massasje av gravide fokuserer vi på å løsne opp i muskulatur, bindevev og å øke sirkulasjon.

Massasje kan også redusere hevelse i armer og ben da massasje øker blodgjennomstrømmingen i kroppen og hjelper til med å drenere overflødig væske tilbake til hjertet.

Vi tilpasser vår behandling slik at du finner en stilling som er behagelig for deg. Behandlingen er behagelig og avslappende.

Behandlingen kan tilbys alle gravide bortsett fra i 1 trimester.

Les mer om Massasje